Hieronder vind u hoe het allemaal begon met ons team. Het is een verhaal geschreven door Jack Eijkens en Bram Krugers.

Het begon allemaal een jaar of 10 geleden, de exact datum weet ik niet meer precies. Toen Bram zijn voorliefde voor de F16 fighting Falcon kenbaar maakte met de aanschaf van de F16 in de uitvoering van het rood, wit, blauwe prototype, geleverd door Byron. Hij werd voor zien van een impellermotor, type Rossi, wat een aanzienlijk toerental opleverde met dito geluid. Indertijd vond ik dat prachtig!

Na de bouw werd hij op eigen veld ingevlogen en na wat aanloop probleempjes en afstelwerk werden er vele spectaculaire vluchten mee uitgevoerd.

Tijdens een evenement, ik meen in Nederweert was een collega modelvlieger in staat om de snelheid te meten met een lasergun, een gemiddelde van 200 km/u op de klok was niet niks, maar Bram wilde meer…

De ontwikkeling ging verder en een turbinemotor van AMT kwam binnen de aanschafmogelijkheden van Bram, dat was kaasje!!

Snel werd een F16 van Spyderjets aangeschaft, de Byron F16 zou dit powergeweld waarschijnlijk niet overleven, Bram en zijn maten gingen aan de slag.

Na vele bouwuren en raadplegingen van collega’s leverde dit een prachtige F16 op. Wederom in rood, wit, blauw voorzien van retractable gear op lucht, het geheel was wat groter en door de stabiele bouwwijze ook wat zwaarder, maar power zat!

Ik had zelf de eer om hem te mogen invliegen op eigen terrein, wat toch wel wat spanning opleverde. Aangezien het toestel aanmerkelijk sneller was en de ervaring met jet toestellen met turbine nog moest worden gestart! Met het zweet op mijn rug was na ongeveer 6 min de peut bijna op, dus….. Daar kwam de landing! Het leek meer op een gecontroleerde crash, maar de F16 overleefde het!

Na een aantal vluchten werd de ervaring met het toestel en de landingen beter. Met als hoogtepunten de vluchten in Köln als resultaat. De F16 werd verder verbeterd en er volgende nog meerdere vluchten.

Door de aanschaf van de harpoon zijn de vluchten van de F16 een beetje op de achtergrond komen te liggen. De harpoon is namelijk wat makkelijker hanteerbaar.

Maar de tijd gaat verder en nieuwe jetvliegers dienen zich aan in de vorm van Maurice Kortooms en Hans Litjens

 

Hier zal Bram nog wat verder over vertellen.

Jetteam, veel succes en hou de vlam erin!

Jack Eijkens, een van de eerste jetvliegers.

 

 

Na ongeveer een 150 tal vluchten met de harpoon die Hans en Maurice uitgevoerd hadden, besloten we 2 Starjets te bouwen met een AMT Merqury turbine met 9 kg stuwdruk, zodat de jongens samen konden vliegen.

Ook ongeveer in deze tijd schafte we een Super Bandit aan. Deze werd aangedreven door een AMT pegasus met een stuwdruk van 16 kg. (dit was nog altijd een grote wens van mij)

Jan bouwde de Super Bandit. Bram en Henk de Starjets.                      

Nadat deze toestellen klaar waren werden er verschillende vluchten gemaakt in Köln-porz met niet zo veel succes. Hans de neus eraf, Maurice een implosie achter de romp bij de tailpijp en Jan de hoofdpoot door de vleugel.

De Starjets werden klaar gemaakt voor volgens seizoen om met hemelvaart te kunnen vliegen. We reisde af naar Rothenburg waar “days of speed and Thunder” gehouden werd. Maurice had een scout met pulsejet aandrijving gebouwd. Die zou daar ook moeten vliegen. Het vliegen met de pulsejet was niet echt een succes. Maar de jongens konden toch met de Starjetsvliegen.

Het vliegen met de pulsejet had op dat weekend boven alles voorrang.

Na een redelijk succesvol vliegseizoen werd besloten dat Maurice, Jan en Henk ( voor hans) nieuwe scouts gingen bouwen voor de pulsejet. Wat eigenlijk allemaal begonnen is door Maurice.

Het was 17 december 2007.Vol verbazing kregen we te horen dat Maurice overleden was. Dit was/is een groot verlies wat ons tot op de dag van vandaag nog steeds veel verdriet doet. Maanden lang had niemand meer zin om te bouwen.

Na de dood van  Maurice werd de band in de groep steeds hechter.

De draad werd weer opgepakt en de scouts werden afgebouwd.

Het werd weer hemelvaart en we gingen weer op pad naar Rothenburg. Daar werd door Hans en Jan succesvol gevlogen met de pulsejets. Hans ging zelfs naar huis met een trofee voor jongeste pulsejetpiloot en achteraf bleek dat we ook nog in een Duits modelblad stonden met foto’s.

In 2008 hadden we ook een vliegshow op de eigen club. Deze show werd opgedragen aan Maurice.

Eigenlijk bestaat pulsejet en turbine team al langer. Maar we hebben het na de vliegshow officieel gemaakt. Er werd een logo ontworpen en er werden T-shirts en truien gemaakt.

Nu bestaat het team dus officieel uit:

· Bram Krugers

· Henk Litjens

· Hugo Nabben

· Jan v Osch

· Hans Litjens

· Tessa v/d Munckhof

Tijdens de vliegshow op onze club kreeg hans een velox gesponserd door Digitech Turbines. Helaas heeft dit vliegtuig het geen seizoen volgehouden omdat Hans in Posterholt besloot tegen een hoogspanningskabel aan te vliegen.

 

We zijn op dit moment in volle gang bezig voor het volgend seizoen.

Om onze naam nog beter op de kaart te zetten.

Om een lang verhaal kort te maken mag ik wel zeggen dat ik ZEER trots ben op dit team

 

Bram Krugers  (team captain)

Ontstaan Team